Tabloul "Portretul domnişoarei Lieser" al lui Gustav Klimt, cu o valoare estimată între 30 şi 50 de milioane de euro, urmează să fie scos la licitaţie miercuri, la Viena, în pofida semnelor de întrebare legate de provenienţa sa, relatează AFP.
Evenimentul este unul istoric, "nicio operă comparabilă" nefiind vreodată propusă spre vânzare în ţara natală a artistului, potrivit şefei departamentului de artă modernă a casei Im Kinsky, Claudia Mörth-Gasser.
"Nimeni nu se aştepta ca un tablou de o asemenea importanţă, dispărut timp de o sută de ani, să reapară", a declarat ea.
Precedentul record austriac se ridica la "doar" 7 milioane de euro pentru un tablou flamand vândut în 2010.
Preţul ar putea creşte foarte mult, având în vedere cota actuală al lui Klimt - un tablou al său a fost vândut în iunie 2023 la Londra pentru suma de 86 de milioane de euro, nemaiîntâlnită în Europa.
Prin urmare, acest portret reînviat şi nesemnat a făcut furori. Mai ales că este foarte bine conservat şi nu a părăsit niciodată Austria.
De când a fost dezvăluit în ianuarie, oamenii s-au grăbit să-l admire la expoziţiile premergătoare vânzării în Elveţia, Germania, Marea Britanie şi Hong Kong. Şi, bineînţeles, acasă, într-un magnific palat baroc din inima capitalei, înconjurat de schiţe ale maestrului şi de alte lucrări ale contemporanilor săi, precum Egon Schiele, care figurează şi în cadrul vânzării ce urmează să înceapă la ora locală 17:00 (15:00 GMT).
Helene, Annie sau Margarethe?
Pictura, începută în 1917 şi rămasă neterminată, înfăţişează o tânără brunetă cu trăsături precise, împodobită cu o pelerină bogat decorată cu flori, pe un fundal roşu aprins.
Pictorul a murit anul următor, iar identitatea modelului este încă învăluită într-un mister dezbătut aprig în presa de specialitate.
Cine este această tânără vieneză din clasa burgheză bogată, care a mers de nouă ori la atelierul acestui geniu adorat din vremurile ei?
Un singur lucru este cert: ea provenea din familia Lieser, o mare dinastie industrială evreiască care sprijinea avangarda artistică.
Însă era ea una dintre cele două fiice, Helene şi Annie, ale Henriettei (Lilly) Lieser, o bogată femeie divorţată, pionieră a mişcării de emancipare a femeilor?
Sau era fiica cumnatului ei Adolf, Margarethe, aşa cum se arată într-un prim catalog complet al operelor lui Klimt, produs în anii 1960?
Singura fotografie a picturii cunoscută până în prezent, realizată probabil în 1925 ca parte a unei expoziţii, ar sugera că aceasta îi aparţinea lui Lilly Lieser în acel an.
Potrivit cotidianului Der Standard, care se bazează pe corespondenţa arhivată într-un muzeu austriac, este posibil ca aceasta să fi încredinţat tabloul unui membru al personalului său înainte de a muri deportată la sfârşitul anului 1943.
Pictura avea să reapară apoi în posesia unui comerciant nazist, înainte ca fiica lui, apoi rude îndepărtate, să o moştenească la rândul lor.
Însă pentru casa Im Kinsky, specializată în proceduri de restituire, aceasta este o "ipoteză, printre altele".
După război, tabloul nu a fost niciodată revendicat de către unul dintre cei trei descendenţi supravieţuitori ai lui Lilly Lieser, spre deosebire de alte bunuri.
Respectând confidenţialitatea, Claudia Mörth-Gasser a explicat pentru AFP că angajatorul său a fost contactat în urmă cu doi ani pentru consultanţă juridică de către proprietarii operei, care doresc să rămână anonimi, transmite Agerpres.
Im Kinsky i-a informat actualii moştenitori ai celor două ramuri ale familiei Lieser, care locuiesc în principal în Statele Unite. Unii s-au deplasat pentru a vedea tabloul, înainte de a semna un contract cu proprietarii, înlăturând astfel un obstacol în calea vânzării acestuia.
Nu s-a aflat nimic referitor la termenii acestui acord amiabil, potrivit AFP, iar experţii critică o procedură considerată prea rapidă, în pofida incertitudinilor cu privire la soarta unei opere de o valoare imensă.
"Provenienţa sa nu a putut fi clarificată în totalitate până în prezent" şi ar fi fost necesar să se acorde timp pentru o examinare mai aprofundată, a declarat pentru săptămânalul Profil Monika Mayer, şefa arhivelor de la Musée du Belvédere, care găzduieşte faimosul "Sărut" al lui Klimt.
Mai mult, tabloul nu a fost prezentat în Statele Unite, de teamă că ar putea fi confiscat de instanţe în cazul unui litigiu, conform regulilor care se aplică pentru lucrările în privinţa cărora există suspiciuni că ar fi fost spoliate.
- Te-ar putea interesa si:
- O tăbliţă gravată cu Cele Zece Porunci, vândută cu 5 milioane de dolari la o licitaţie în New York
- Lucian Mîndruță și Digi FM aduc bucurie și magie copiilor din satele uitate, în Turul Târgurilor de...
- Sute de participanți la cursa tradiţională de alergare în costume de Moş Crăciun, la Guadalajara